Marion Wörle

… ist Computermusikerin, Grafikerin, Komponistin, Kuratorin und Projektleiterin. Sie spielt solo, in Ad-Hoc-Formationen und ist Mitbegründerin des Musikmaschinen Ensembles gamut inc. Sie diplomierte an der Peter Behrends School of Arts in Düsseldorf. Während ihres Studiums vertiefte sie sich in Raumakustik, mediale Raumgestaltung und Klangräume. Auf der »ars electronica« 2004 in Linz wurde die Arbeit »Generatives Teilchen Kontinuum« installiert. Das Spiel und die Herangehensweise sind geprägt vom Finden neuer Ansätze und gegenwärtiger Ausdrucksweisen. Ihr Ansatz ist undogmatisch und genreübergreifend. Veröffentlichungen auf der Hörverlag, Clean Feed Records, BÔŁT, satelita, and mark e.V. Sie schreibt Musik für Film-, Radio- & Musiktheaterproduktionen, ist küstlerische Leiterin zahlreicher Projekte und betreibt seit 2009 den »satelita Musikverlag«. Seit 2006 ist sie Mitbegründerin und Vorstandsmitglied des Zentrum für Aktuelle Musik – ZAM e.V., eine Initiative von Musikern, Komponisten, Medienkünstlern und Veranstaltern, die an der Idee einer stilistisch offenen Plattform für Aktuelle Musik arbeiten. Sie lebt und arbeitet in Berlin.

… is a computer musician, grafic designer, composer and curator. She studied architecture, completing her studies with a diploma. While still a student one of her works was realised at the ars electronica 2004 in Linz. The mode of play and approach are continually informed by discovering new rudiments and current methods of articulation. Her approach is non-dogmatic, minimal and not confined to any one genre. She plays solo, in ad-hoc ensembles and co-founded the ensemble gamut inc.  She writes music for film, music theater and radio plays.
She is artistic director of many projects, e.g. WIR SIND DIE ROBOTER Festival and AVANT AVANTGARDE. From 2005 to 2011 she was co-founder of the Nachtjournal series of concerts in Cologne. Since 2006 she is founder & board member of ZAM – platform for adventurous music, an initiative of musicians and artists to develop an open platform and interface for projects, research and discourse across different scenes of and perspectives on modern music. Since 2009 she is co-manager and founder of the music label satelita. There are releases on: der Hörverlag, Clean Feed Records, BÔŁT, satelita, and mark e.V. She lives and works in Berlin.

Maciej Sledziecki

… born in Poland, is a composer and guitarist, working in the fields of new music, and filmmusic from small ensemble to chamber orchestra. After studing guitar at the North Neederlands Conservatoire and composition in Cologne he received comissions from WDR, ARTE, ON-Neue Musik Köln, Kunst-Station Sankt Peter, Kölner Gesellschaft für Neue Musik, komuna Warszawa, rbb, 3sat. His works were played in Germany, Britain, Poland, France, Norway, Sweden, Switzerland und the Netherlands. Films to which he wrote music were presented worldwide on festivals like Berlinale, HotDocs Toronto or Filmfest Shanghai. Releases on ARTHAUS, Bold, Kunst-Station and satelita. He lives in Cologne and in Berlin.

gamut inc

das retro-futuristische Ensemble gamut inc macht Musiktheater und spielt eigens entwickelte computergesteuerte Musikmaschinen. Den Kern bilden die Computermusikerin Marion Wörle und der Komponist Maciej Śledziecki, die projektweise mit unterschiedlichsten Musikern und Künstlern kooperieren.

Ihr letztes Musiktheater THIS IS NOT A SWAN SONG für Chor, elektro-akustisches Ensemble und Performer setzte sich vielschichtig mit dem Ende auseinander. GHOST TAPE XI thematisierte den Missbrauch von Musik im militärischen Kontext; ONE MORE PIONEER wiederum behandelte die Technisierung der Gesellschaft. In Ihrer aktuellen Produktion gamut inc´s REDRUM adaptieren sie gemeinsam mit der US-amerikanischen Librettistin Leslie Dunton-Downer August Strindbergs „Das Rote Zimmer“ für elektro-akustisches Ensemble, das Celloquartett „The Octopus“ und Performer. Im auf Dauer angelegten Musiktheater INTERZONE wiederum arbeiten sie mit dem zeitgenössischen Bläsertrio Zinc & Copper an lang anhaltenden intensiven Drones.

Das Ensemble besteht aus einer wachsenden Zahl selbstspielender, eigens für und von gamut inc entwickelter akustischer Musikmaschinen, die live vom Computer gesteuert werden.
Diese Jules Verne-artigen Apparate übersetzen antike akustische Überlegungen in eine Klangsprache der Jetztzeit.gamut inc kooperierte mit der Logos Foundation in Ghent, dem größten Roboterorchester der Welt, für dessen computergesteuerte Blasinstrumente das Stück „Planet 9“ entstand. In Rahmen ihrer Konzertreihe AGGREGATE, die sich der Interaktion von Mensch und Maschine widmet, entwickeln sie zur Zeit ein Programm für computergesteuerte Kirchenorgel.

Wörle und Śledziecki veranstalten das WIR SIND DIE ROBOTER Festival, das sich der Maschinen- und Robotermusik widmet, und das internationale Festival AVANT AVANTGARDE, eine Reise zu musikalischen Experimenten vor dem 20. Jahrhundert. Sie erhielten Kompositionsaufträge und Einladungen von internationalen Festivals (z. B. CTM, Acht Brücken, Musica Jauna Vilnius, NuMusicFestival, AudioArt Festival, NewMusic Festival Gdansk, Technosphärenklänge). Sie komponieren regelmäßig für Film und Radio, sind Mitbegründer des „Zentrums für Aktuelle Musik“ und betreiben seit 2009 den „satelita Musikverlag“, der sich aktuellen Musikformaten widmet.

gamut inc

The retro-futuristic ensemble gamut inc makes musical theatre and plays computer-controlled music machines that they develop themselves. The core of the ensemble is made up of computer-musician Marion Wörle and composer Maciej Śledziecki, who collaborate on a project by project basis with various other musicians and artists.

Their last musical theatre piece THIS IS NOT A SWAN SONG, for choir, electro-acoustic ensemble and performers, tackled the ‘end’ in a complex and multifaceted way. GHOST TAPE XI broached the issue of the misuse of music in the military context; ONE MORE PIONEER in turn dealt with the  mechanisation of society. In gamut inc’s current production, REDRUM, they are adapting August Strindberg’s “The Red Room” for electro-acoustic ensemble, the cello quartet The Octopus and performers, in collaboration with the US American librettist Leslie Dunton-Downer. Meanwhile, in the long-duration musical theatre piece INTERZONE, they are working with the contemporary brass trio Zinc & Copper on long, intensive drones.

The ensemble is made up of a growing number of self-playing, acoustic music machines that are controlled live by computer and are developed especially for and by gamut inc. These Jules Verne-like apparatuses translate antique acoustic considerations into a tonal language of now. Out of a collaboration with the Logos Foundation in Gent, the largest robot orchestra in the world, gamut inc created the piece “Planet 9” for its computer-controlled brass instruments. Within the framework of their concert series AGGREGATE, which is dedicated to the interaction between human and machine, they are currently developing a programme for computer-controlled church organ.

Wörle and Śledziecki organise the WIR SIND DIE ROBOTER festival, which is dedicated to machine and robot music, and the international festival AVANT AVANTGARDE, a journey through time to musical experiments before the 20th century. They have received composition commissions and invitations from international festivals (e.g. CTM, Acht Brücken, Musica Jauna Vilnius, NuMusicFestival, AudioArt Festival, NewMusic Festival Gdansk, Technosphärenklänge). They regularly compose for film and radio, are co-founders of the “Zentrum für Aktuelle Musik” and have run the satelita record label, which is dedicated to contemporary music formats, since 2009.