AGGREGATE 2020/2021

Konzertreihe für automatisierte Pfeifenorgeln

Die Digitalisierung dringt in immer weitere Bereiche jenseits des Virtuellen vor – für Pfeifenorgeln erschließen sich dadurch neue künstlerische Möglichkeiten. Durch Computerschnittstellen lassen sich alle Parameter des Instruments von einem Computer aus steuern, während der Klang weiterhin in den Orgelpfeifen entsteht. Somit lässt sich eine Durchdringung von instrumentaler und elektronischer Musik erreichen, deren Möglichkeiten weitgehend ungenutzt sind.

Die internationale Konzertreihe AGGREGATE legt dieses künstlerische Innovationspotenzial für die Orgelmusik des 21. Jahrhunderts frei, an sieben Konzertabenden in Deutschland, Belgien, den Niederlanden, Norwegen und Island. Komponisten mit unterschiedlichen musikalischen Hintergründen und Orientierungen schaffen neue Werke für automatisierte Pfeifenorgeln, die an sieben besonderen Orgeln unterschiedlicher Bauart realisiert werden. Zeitgenössische Elektronik, Neue Musik, Avantgarde Pop und Noise Musik durchdringen sich dabei. Von rein automatisierten Orgelkonzerten über Kombinationen mit Instrumentalisten bis hin zur Echtzeit-Steuerung und Synchronisierung mit Elektronik werden dabei zukunftsweisende künstlerische Strategien erschlossen.

AGGREGATE geht grundsätzlichen Fragen nach, die sich durch die Computersteuerung von Instrumentalmusik stellen: nach Virtuosität und deren Überwindung, nach den Grenzen der Wahrnehmung hochverdichteter musikalischer Ereignisse, nach den Übergängen und Verbindungen zwischen elektronischer und akustischer Musik, nach objektiver Interpretation und Wirkungsmechanismen von maschinell präziser Wiedergabe.

concert-series for automated pipe organs

Digitalisation advances ever further into areas beyond the virtual—for the pipe organ, this opens up new artistic possibilities. All of the instrument’s parameters can now be controlled by computer via interfaces, while the sound is still created in the pipes of the organ. In this way, a meshing of instrumental and electronic music, the possibilities of which are largely untapped, can be achieved.


The international concert series AGGREGATE exposes this potential for artistic innovation in organ music of the 21st century over seven evenings of concerts in Germany, Belgium, the Netherlands, Norway and Iceland. Composers with differing musical backgrounds and orientations have created new pieces for automated pipe organs, which will be realised on seven special but very different organs. Contemporary electronics, Neue Musik, avant-garde pop and noise music interweave with one another. Pioneering artistic strategies are explored, from purely automated organ concerts via combinations with instrumentalists to real-time control and synchronisation with electronics. 

AGGREGATE pursues the fundamental questions that computer controlled instrumental music poses: virtuosity and its overcoming, the limits of perception of highly compressed musical events, the crossovers and links between electronic and acoustic music, objective interpretation and the effects of mechanically precise reproduction.

instrumente

Die international bedeutenden Orgeln im Orgelpark Amsterdam, der Stavanger Concert Hall, Hallgrimskirkja in Reykjavik oder in der Kunst-Station Sankt Peter Köln bieten einzigartige technische und klangliche Möglichkeiten. Pfeifenanzahl, Klangfarben der Register, zusätzliche Schlagwerke, Winddrucksteuerung sowie die Raumakustik sind jeweils sehr unterschiedlich. Die erst 2017 eingeweihte Orgel St. Antonius in Düsseldorf verfügt als eine der ersten weltweit über die Steuerungstechnik SINUA, bei der die Registrierung des Instruments radikal neu organisiert ist. Das volle Potenzial der Orgel als Synthesizer entfaltet sich durch die Instrumentierung der Klangfarben und die Auswahl der Pfeifenklänge. Durch freie Automatisierung der Register werden völlig neue Klangpaletten möglich.

instruments

The internationally renowned organs in Orgelpark Amsterdam, the Stavanger Concert Hall, Hallgrimskirkja in Reykjavik or in the Kunst-Station Sankt Peter in Cologne all offer unique technical and sonic possibilities. The number of pipes, timbres of the register, additional striking mechanisms, wind pressure control and the acoustics of the spaces are all very different. The organ inaugurated at St. Antonius in Düsseldorf in 2017 was one of the first in the world to make use of SINUA control technology, in which the registration of the instrument is radically reorganised. The full potential of the organ as a synthesiser unfolds through the instrumentation of the timbres and the selection of pipe sounds. Unrestricted automation of the register makes the creation of completely new tonal palettes possible.

komposition

Die eingeladenen Komponisten loten künstlerische Stilmittel aus, die erst durch die Programmierbarkeit möglich werden: Automatisierte Registerwechsel, Gleichzeitigkeit unterschiedlicher Tempi, extreme Ereignisdichte, komplexe Polyrhythmen, hörphysikalische Phänomene, oder gleitende Übergänge zwischen Tonalem, Geräuschhaftem und Rhythmischem. Durch die Automatisierung tritt die Charakteristik der Pfeifenorgel als Maschine und akustischer Synthesizer in den Vordergrund, wodurch neuartige künstlerische Positionen zwischen akustischer und elektronischer Musik entstehen. Die bereits Anfang des 20. Jahrhunderts eingesetzte Automatisierung erreicht durch die Computersteuerung eine völlig neue Qualität. So ist die Steuerung wesentlich zuverlässiger, die Registerwechsel und Tonlängen können in Millisekundenintervallen eingestellt werden, wodurch sich neue akustische Phänomene erzeugen lassen.

composition

The invited composers explore artistic stylistic devices that only become possible through programmability: automated changes in register, concurrency of different tempos, extreme density of events, complex polyrhythms, aural-physical phenomena, or sliding transitions between tonal, noise and rhythmic. Through automation, the characteristics of the pipe organ as machine and acoustic synthesiser come to the fore, uncovering innovative artistic positions between acoustic and electronic music. Automation, which was already being applied at the beginning of the 20th century, reaches a completely new quality through computer control. Control is now significantly more reliable, register changes and note durations can be adjusted in millisecond intervals, meaning that new acoustic phenomena can be created.

steuerung

Durch die in den 1980er Jahren entwickelte MIDI-Technik können Orgeln von einem Computer aus gesteuert werden. Mit heutiger Technik lassen sich in Echtzeit MIDI-Noten erzeugen, die sofort am Instrument überprüft werden können. Algorithmische Kompositionsprogramme erlauben einen intuitiven Kompositionsprozess mit einer großen Menge an Material. Tausende Noten und Parameter können in kürzester Zeit generiert und manipuliert werden. Die computergesteuerte Orgel ist der vorläufige und konsequente Höhepunkt in der Entwicklung des Instruments, das seit je her durch die neuesten mechanischen Errungenschaften weiterentwickelt wird.

control

MIDI technology developed in the 1980s is means by which organs can be controlled by computer. Current technology enables MIDI notes to be created in real time and immediately checked on the instrument. Algorithmic composition programmes enable intuitive composition processes with a large amount of material. Thousands of notes and parameters can be generated and manipulated in the shortest of time. The computer-controlled organ is the provisional and logical climax in the development of the instrument, which has been continually updated using the newest mechanical achievements since its invention. 



konzerte / concerts

Jan 25 2020 Orgelnacht @ St. Antonius Düsseldorf
20:00 Konzerte mit Werken von gamut inc und Robert van Heumen



Feb 1 2020 Lunch Konzert @ Kunst-Station St. Peter Köln
13:00 Konzerte mit Werken von gamut inc und George Rahi



Apr 18 2020 AGGREGATE @ Logos Foundation Gent
20:00 Konzerte mit Werken von gamut inc und t.b.a.



Oct 24 2020 AGGREGATE @ Stavanger Konserthus
20:00 Konzerte mit Werken von gamut inc, Nils Hendrik Asheim und t.b.a.



Jan 31st 2021 AGGREGATE @ Hallgrímskirkja Reykjavic
20:00 Konzerte mit Werken von gamut inc und weiteren Komponisten



Mar 31st 2021 AGGREGATE @ Orgelpark Amsterdam
20:00 Konzerte mit Werken von gamut inc und weiteren Komponisten



Aug 31st 2021 AGGREGATE finale @ Auenkirche Berlin
19:00 Gespräch & Vortrag
20:00 Konzerte mit Werken von gamut inc und weiteren Komponisten



Sep 1st 2021 AGGREGATE finale @ Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche Berlin
19:00 Gespräch & Vortrag
20:00 Konzerte mit Werken von gamut inc und weiteren Komponisten



komponisten / composers

Seth Horvitz aka Rrose / London (b.1973, Venice Beach USA) holds a BA in Cognitive Science from the University of California at Berkeley (1995) and an MFA in Electronic Music and Recording Media from Mills College (2010). He works as a composer and performer of experimental electronic and techno music since 1997 and released on international record labels such as Mille Plateaux, Plug Research and many more. Seth Horvitz‘s „Eight Studies for Automatic Piano“ are inspired by the work of James Tenney, György Ligeti, Charlemagne Palestine, and Conlon Nancarrow and makes use of computer-aided compositional processes to test the limits of human perception and machine precision. It relies on a bare minimum of technical means to explore notions of temporal distortion, iterative process, and elegant complexity. Presented in an immersive concert setting „Eight Studies“ questions traditional notions of live performance and musical ‚life.‘
www.rrose.ro

Robert van Heumen / Hilversum is a composer and improvising musician using an extended laptop to perform highly immersive electro-acoustic music. As a musician, live sampling is his main tool. Van Heumen is continously researching new strategies and looking for the perfect balance between free improvisation and structured music. Van Heumen is performing regularly with Shackle (with electro-flutist Anne LaBerge) and various ad-hoc groups. He‘s using realtime audio-synthesis software SuperCollider and STEIM‘s live sampling software LiSa.
www.west28.nl

Nils Henrik Asheim / Stavanger (b.1960 Oslo, Norway) is a composer and organist. Asheim is educated at Norges Musikkhøgskole and the Sweelinck Conservatory in Amsterdam. His production comprises chamber music, orchestral works, musical theater and digital music. Since 1991 he has been active on the local music scene, having served as the director of the local branch of Ny Musikk (the Norwegian section of ISCM). In September 2012, Asheim was appointed organist at the Stavanger Concert Hall. His new work „House of sound“ a commission from the Norwegian Broadcasting Orchestra premiered on May 8, 2019 in Oslo. 
www.nilshenrikasheim.no/organ

gamut inc / D – Das interdisziplinäre Ensemble um die Computermusikerin und Architektin Marion Wörle und den Komponisten Maciej Sledziecki inszeniert Musiktheater und veranstaltet Konzert- sowie Festivalformate. Das Ensemble entwickelt eigene Musikmaschinen und setzt sich medienarchäologisch mit computergesteuerter Maschinenmusik auseinander. Gamut inc spielte auf Festivals wie CTM (D), Sonic Acts (NL), Achtbrücken (D), Numusic (NO), New Music Days Gdansk (PL).
www.gamutinc.org

Stefan Fraunberger / A, ist Komponist und Künstler. Er studierte experimentelle Computermusik an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Er beschäftigt sich regelmässig mit Orgeln in Wien und Transsilvanien. Seine Veröffentlichung „Quellgeister“, die an einer verwilderten Orgel in Rumänien eingespielt wurde, thematisiert die Grenze zwischen Natur und Kultur.
www.stefan.fraunberger.at

George Rahi / Vancouver (b.1987) is a composer, performer, and installation artist. He uses self-created & altered instruments as a method of exploring new relationships between sound, space, technology, and listening. Drawn to the tactile, mechanical, and sculptural realms of sound, his artistic works are frequently expressed as large-scale installations, electro-acoustic compositions, and works for theatre, and public spaces, notably for the Canadian Music Centre, Global Composition (Darmstadt), Vancouver New Music, and Insitu Recordings (Indonesia). He holds an MFA degree from Simon Fraser University and is the recipient of the 2018 R. Murray Schafer Soundscape award.
www.georahi.com

Phillip Sollmann / Konrad Sprenger – Phillip Sollmann ist seit 1994 als Musiker, DJ und Labelbetreiber und unter dem Pseudonym Efdemin in der elektronischen Musik aktiv. Er studierte elektroakustische Musik an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
Konrad Sprenger ist Musiker, Komponist und Künstler. Zusammen konstruierten sie 2017 das „Modular Organ System“, eine midifizierte elektroakustische Musikmaschine, die auf ausgemusterten Kirchenorgelpfeifen basiert.
www.phillip-sollmann.de
www.konradsprenger.com

Arturas Bumšteinas / Vilnius (b.1982, Vilnius) is an artist working within the fields of performative sound art, radio art, installations, experimental acoustic and electronic music. Since the year 2000 he has collaborated with many international artists; In the year 2013 he was awarded “Palma Ars Acustica” prize for radiophonic arts. Bumšteinas was artist-in-residence at the DAAD Berliner Künstlerprogramm in the year 2017. 
www.refusenik.org